Etiketter

torsdag 6 februari 2014

Piroger


200 g smör


5 dl mjölk


50 g jäst


1 tsk socker


1 1/2 tsk salt


13 1/2 dl vetemjöl + ca 1-2 dl


till utbakning


1-2 uppvispade ägg till


pensling



Smula jästen i en bunke (jag gjorde det direkt kitchenaiden). Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 

37 grader.


Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.


Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl (spara 1-2 dl till utbakning).


Arbeta pirogdegen smidig tills den släpper bunkens kanter. Körde den i ca 4-5 min innan jag var nöjd.


Låt pirogdegen jäsa övertäckt i 40 min.



Förbered fyllningen (exempelvis köttfärsfyllning).



Sätt ugnen på 225 grader.


Knåda degen någon minut på mjölat bakbord. (detta behövs ej, jag var nöjd med degen som den var)


Dela degen i 24 delar. Rulla en bit i taget till en rund bulle och kavla ut den till en ca 12 cm stor rundel.


Fördela fyllningen i en hög i mitten, ca 2-3 msk, hade även lite ost ovanpå köttfärsen, och vik ihop till en pirog. 


Tryck ihop kanterna med en gaffel. Lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg.


Grädda pirogerna mitt i ugnen 12 minuter. (OBS: Jag använde 225 grader varmluft och behövde endast 10 min)



Köttfärsfyllning:


500 färs


1 gul finhackad lök


2 finhackade eller pressade klyftor vitlök


1½ tsk salt


1 tsk paprikapulver


1 krm cayennepeppar


ca 1 tsk pizzakrydda


3 msk tomatpuré


3 msk vatten

Bryn lök samt vitlök och stek det sedan med färsen, krydda, och stek det sedan "torrt" så att det inte finns vätska kvar.

ha lite riven ost på köttförsen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar