Etiketter

onsdag 13 januari 2016

Falafel

Recept för ca 6 personer
  • 2 burkar kikärtor á 400 g  
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk spiskummin
  • 1/2 dl bladpersilja
  • 1 tsk sambal
  • 1 msk citronsaft
  • 2 msk majsstärkelse - jag hade inte majsstärkelse så jag tog potatismjöl och rörde runt tills det kändes fast.
  • salt och svartpeppar
Gör så här:
Häll bort lagen som kikärtorna ligger i, skölj och låt de torka. Ha sedan i dem och alla andra ingredienser i en matberedare och mixa till en jämn smet. Gör runda bollar (går lika bra att platta ut som biffar om man vill) och stek i rikligt med olja tills de är gyllenbruna. Servera i orientbröd/pitabröd eller med en sallad och någon god sås. Jag brukar ha en vitlökssås med fetaost till som blir supergott!
Feta- och vitlökssås
  • 3 dl creme fraiche
  • 1 pkt fetaost (150g)
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk honung
  • salt och svartpeppar
Gör så här:
Mosa fetaosten med en gaffel i en skål. Ha i creme fraiche, honung och pressa i vitlöken. Smaka av med salt och svartpeppar. Måtten till såsen eller måtten till all min mat är ca mått, mäter aldrig (om jag inte bakar något) utan gå alltid på känn och smaka av eftersom!
12556944_10153321702466961_1837324705_o

Hittat här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar