Etiketter

onsdag 9 augusti 2017

Mustig kycklingsoppa

Mustig höstsoppa

4 port
Tid: ca 30 min
1 gul lök
1–2 fint rivna vitlöksklyftor
1 röd pepparfrukt
ca 400 g majskorn
smör/olja till stekning
6 dl stark kycklingbuljong
3 dl kokbar grädde
500 g kycklingfilé
salt, peppar
paprikapulver
saft från 1/2 citron
Topping:
1–2 msk kumminfrön
140 g bacon
1. Rosta kumminfröna 1–2 min i torr stekpanna. Knaperstek baconet.
2. Hacka löken. Skär pepparfrukten fri från hinnor och kärnor och hacka den fint.
3. Fräs lök, vitlök, pepparfrukt och majs i smör i en stor gryta i ett par min. Mixa röran, gärna med stav. Tillsätt buljong och grädde och puttra samman några min. Mixa ytterligare om slätare soppa önskas.
4. Skär filéerna i tärningar och stek dem kryddade med salt, peppar och paprikapulver.
5. Tillsätt kycklingtärningarna i soppan och puttra några min. Smaka av med citronsaft och ev mera kryddor.
6. Servera soppan toppad med bacon och kumminfrön. Bröd smakar gott till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar