Etiketter

tisdag 9 augusti 2011

Chokladmarängtårta

Här är en helt underbar tårta jag gjorde och receptet kommer från en av mina favoritmatbloggar Kryddburken. Där hittar man mycket gott.

Men jag tycker den blev väl hög för min form skulle ha varit större eller så ska jag testa och göra den i långpanna.


Det här behöver du till botten :100 gram smör (rumsvarmt)
1 ½ dl strösocker
5 äggulor
½ dl mjölk
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
Det här behöver du till marängen  :
5 äggvitor
2 ½ dl strösocker
150 gram smält choklad
GÖR SÅHÄR :Vispa smör + strösocker poröst, tillsätt en äggula i taget. Tillsätt mjölken under omrörning. Rör sen ner vetemjöl + kakao + bakpulver, blandat! Bred ut smeten i en rund form, ca 40 cm i diam som du klätt med bakplåtspapper.
Vispa äggvitorna tillsammans med hälften av sockret, vispa till hårt skum och tillsätt resten av sockret, vispa en stund till. Ringla i den smälta chokladen. Obs; Chokladen bör inte vara skållhet utan något avsvalnad. Rör ihop lite slarvigt med marängen. Bred ut uppepå botten-smeten i formen. Grädda ca 40min 150 grader i nedre delen av ugnen. Låt svalna.
Rulletårte-botten :
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
½ dl mjölk
GÖR SÅHÄR :
Vispa ägg och socker poröst. Vänd ner mjölet blandat med kakao och bakpulver. Tillsätt mjölken. Häll smeten i samma form som till marängtårtan, även här klädd med bakplåtspapper. Grädda i 225 grader ca 8-10 min.
Fyllning :
½ dl kolasås
3-4 dl rice crisp
2 dl vispad grädde smaksatt med kakao


Bilden är min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar