Etiketter

tisdag 24 februari 2009

Flötgröt

Den traditionella festmaten nr.1. Den här kaloribomben serverades ursprungligen vid den så kallade "buhelja" som vanligtvis inträffade vid "vittjinga" dvs. när hemma folket tog sig ut till den avlägsna vallen för att hämta hem de produkter som dittills producerats. "Vittjinga" inträffade vanligtvis mellan midsommar och slåtter, en lämplig tid för förnöjelse och den enda tidpunkt på året då det fanns grädde nog och många är nog dom äktenskap som har sitt ursprung i dansen efter flötgrötätningen.

>Buhelj i fallmorans fäbod 1933
Koka 6dl. grädde på svag värme i 5 min. Vispa försiktigt ner 1dl. vetemjöl, ta lite i taget och vispa gröten slät tills den släpper kanterna, salta efter smak och servera med kanel och socker, mjölken dricker du i ett glas brevid. Om du serverar en kokt röding till så har du Härjedalens nationalrätt.

1 kommentar:

  1. Om himlen finns tror jag att denna rätt serveras där. Jag har ätit sjuden röding med flötgröt kanske 2 gånger i mitt liv och det var det mest gudomliga jag upplevt i matväg. Det hände i vackra Fjällnäs vid Gråstötens fot. Kommer aldrig att hända mera.

    SvaraRadera